سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

96/7/29
4:57 ع

انواع ترمووود و کاربرد های آن چیست؟

 چوبِ ترمووود ، علاوه بر کاربرد های داخلی در ساختمان، برای استفاده در نمای چوبی بیرونی ساختمان  مورد استفاده قرار میگیرد.و در انواع گونه های چوب کاج، نوئل، ون و ایروکو عرضه می شوند.  برای محافظت در مقابل اشعه ماورائ بنفشِ خورشید و همینطور زیبایی چوب ترمووود،پوششی از واکس با پایه آبی، لاک الکل، رنگ یا روغن ، توصیه می شود که این کار ، عدم نیاز به نگهداری را برای مدت طولانی تضمین می  نماید

چوب ترمووود در حالت کلی به 2 دسته نرم چوب (Soft wood) و سخت چوب (Hard wood) تقسیم می گردد.

نرم چوب ها:

وقتی  ما می گوییم نرم چوب،لزوماً به این معنی نیست که این چوب  نوع ضعیف تر ،شکننده ترو کم تراکم تر از چوب های سخت است.

این چوبها دارای دانسیته (چگالی) یا فاصله مولکولی کمتری هستند. و به علت نداشتن گره های مرکزی از بافت خاصی برخوردارند. که بسیار زیبا می باشد. نرم چوبها (Soft wood) به علت سبکی، ارزانی و داشتن بافت زیبا اگر ترمو شده باشند و شرایط چوب ترمو را داشته باشند برای نمای چوبی ساختمان بسیار مناسب هستند.

درواقع تفاوت اصلی چوب های نرم وچوبهای سخت در چگونگی تولید مثل آنها است.

چوب های نرم جزو بازدانگان و چوب های سخت جزو نهاندانگان هستند.

چوب های نرم اغلب از درختانی مانند سرو، صنوبر (Spruce و کاج  (Pine)  به دست می آیند . که اصطلاحاً به آنها درختان همیشه بهار می گویند. زیرا این درختان در فصل سرما برگریز نیستند. و پوشش سبز برگهای آنها در تمام سال باقی است.و رنگ  چوب این درختان ، تا حدی زرد رنگ و یا مایل به قرمز است. درختان کاج فنلاند از بهترین انواع چوبهای کاج در جهان هستند.

 شرایط اقلیمی خاص منطقه نیمه قطبی فنلاند به گونه ای است که زمستانهای بلند و تابستانهای کوتاه دارد. و درختان تنها 2 ماه از سال فرصت رشد دارند. رطوبت خاک بسیار بالاست. در تابستانها شرایط ایده آلی برای یک جنگل قطبی وجود دارد.

به علت کوتاه بودن تابستان درختها فقط فرصت دارند به سمت آفتاب و مستقیم حرکت کنند.

در نتیجه درختان بسیار صاف و مستقیم به طور عمودی رشد می کنند. این امر باعث می شود درختان کاج فنلاندی بسیار مناسب برای تهیه الوار باشند.

از آن جایی که بیشتر درختان خانواده کاج سریع و مستقیم رشد می کنند، در نتیجه چوب های آنها که چوب نرم نامیده می شود وبه طور معمول ارزان تر از چوب های سخت است.

پیدا کردن چوب های نرمی که رویش پایدار دارند نسبتاً آسان است. (چوب هایی که رویش پایدار دارند، چوب هایی هستنند که در مزارع درختان رشد داده می شوند تا از وجود ذخایر بی پایان چوب های نرم،اطمینان حاصل شود.) اگر ما از این نوع چوب ها که در مزارع درختان رشد داده می شود استفاده کنیم، در روند جنگل زدایی از جهان  و نابودی جنگلها،شرکت نمی کنیم و همیشه یک منبع  خوب چوب برای طرح ها و صنایع مان داریم.

سخت چوب ها:

بیشتر نجارها علاقه مندند با چوب های سخت کار کنند. تنوع رنگ، بافت و الگوهای رگه ها باعث می شود برخی از مبلمان های جالب از این نوع چوب ساخته شود. آن چیزی که مصرف درختان با چوب سخت را محدود می کند، قیمت آنها است. وسایلی که از برخی از گونه های این نوع درختان ساخته می شوند می توانند خیلی گران در بیایند.

سخت چوبها (Hard wood)، چوبهای مربوط به درختان پهن برگ هستند. که مشهورترین آنها چوب ون یا Ash است. وانواع دیگر آن شامل ،چوب گردو،صنوبر،بلوط،افرا،ماهون،گیلاس ،زبان گنجشک و.....

،این درختان در زمستان برگریز می باشند. و در بهار برگهای جدید آنها رشد می کند.

داشتن آوندهای بزرگ مشخصه چوب‌های سخت است

سخت چوبها به علت بافت خاصشان بسیار زیبا هستند. و نماهای چوبی چشم نواز ایجاد می کنن. وسایلی که از برخی از گونه های این نوع درختان ساخته می شوند می توانند خیلی گران در بیایند.

 سخت چوبها ،به علت قیمت بالا و وزن بیشتر نسبت به چوبهای Soft کمتر در نماهای چوبی کاربرد دارند. این چوبها برای کف سازی یا چوب نمای ساختمان (Decking) چوبی و نیز در محل های پرتردد بسیار توصیه می شوند.

برخی از سخت چوب ها را دیگر خیلی سخت می توان پیدا کرد و نایاب هستند چراکه بدون نگرانی از احتمال انقراض شان بی محابا بریده می شوند. (نمونه آنها چوب بلسان بنفش برزیلی است.) این نه تنها ضایعه ای برای محیط زیست است، بلکه قیمت این چوب ها را نیز به شدت بالا می برد. اگر می توانید، سعی کنید چوب را از جنگل های با رویش پایدار خریداری کنید. (مزارع درخت تجاری که عرضه چوب در آنها تضمین شده است.) با این کار می توان از درختان جنگلداری پایدار حمایت کرد.

 کاربرد چوبهای ترمو گونه های hard یا soft در نماهای چوبی بستگی ویژه به طرح دارند. و معماران ساختمان تعیین کننده ترین افراد در انتخاب گونه چوبی مناسب برای نمای چوبی ساختمان می باشند.

 رنگ های ترمووود

رنگ ترموود مقاوم در برابر اشعه آفتاب

چوبهای ترموود از جنس کاج در برابر تمامی شرایط جوی مقاوم هستند و قبل از نصب  در فضای خارجی ،نیاز دارند تا رنگ‎های مخصوص ترموودبه آنها زده شود.

 از مشخصه‎های بارز این رنگهای مخصوص ترمووود ،مقاوم سازی چوب ترموود ، در برابر UV آفتاب و جلوگیری از تغییر رنگ چوب می‎باشند.

اشعه ماوراء بنفش (UV) نور تابش الکترومغناطیسی در محدوده طول موج تقریبی 10 تا 400 نانومتر است. این طول موج کوتاه تر از نور مریی اما بلندتر از اشعه ایکس است و برای چشم انسان نامریی است.

میزان اشعه UV متأثر از عوامل ذیل می باشد:

میزان نور خورشید: میزان اشعه UV متأثر از زمان روز و سال می باشد. میزان اشعه UV در حدود ظهر (در طول شبانه روز) و در فصل تابستان بیشترین مقدار می¬باشد.

عرض جغرافیایی: با نزدیکی به خط استوا میزان اشعه UV افزایش می یابد.

میزان ابرناکی: با کاهش میزان ابرناکی اشعه UV افزایش می یابد هر چند با وجود ابری بودن آسمان امکان بالا بودن میزان اشعه UV وجود دارد.

ارتفاع: با افزایش ارتفاع در سطح زمین و با رقیق شدن هوا میزان اشعه UV افزایش می یابد، بطوریکه هر 1000 متر ارتفاع میزان اشعه UV بین 10 تا 12 درصد افزایش می یابد.

ازن: ازن باعث جذب اشعه UV می گردد که میزان آن در طول سال و در ساعات شبانه روز متغیر می باشد.

انعکاس در سطح زمین: انواع مختلف پوشش سطح زمین میزان متفاوتی از اشعه UV را منعکس می کند.

بطور مثال پوشش برف تا 80 درصد، شن ساحلی خشک 15 درصد و سطح آب دریا 25 درصد، اشعه UV را منعکس می کنند.

این رنگ‎ها ی مخصوص چوب  ترموود،جزء عملیات تکمیلی ترموود بوده و از هر گونه تغییر رنگ چوب جلوگیری می‎نمایند.

رنگ‎های ترمووود، پایه آب و جذبی بوده و دارای 80 پرده رنگی می‎باشند که  زیبایی و تنوع بالای آن قدرت انتخاب مشتری را افزایش خواهد داد.

چوب‎های ترموود از جنس زبان گنجشک (ASH) نیز در برابر تمامی شرایط جوی و آب و هوایی محیط‎های بیرونی مقاوم هستند ولی استفاده از Oil های شرکت teknos بر روی آن باعث مقاومت بسیار بالای آن  دربرابر UV آفتاب و همچنین حفظ زیبایی آن می‎گردد.

تمامی رنگ‎های مذکور محصول شرکت TEKNOS فنلاند می‎باشند که این شرکت مورد تأیید انجمن بین المللی ترموود محافظت سطحی می‎باشد.

رنگ کاری چوبهای ترمووود در دو مرحله به  این شرح و با فواصل 24 ساعته انجام می شود.

پس از انجام  شدن تمامی مراحل زیر، می توانیم اطمینان حاصل کنیم  که ترمووود در مقابل اشعه UV آفتاب نیز مقاوم شده است:

1.    تمامی وجوه ترموود با ماده رنگی که با سلیقه مشتری از بین 20 طیف رنگی انتخاب شده است، به وسیله براش، رنگ کاری می شود و برای خشک شدن به محلی مناسب به مدت 24 ساعت منتقل می شود.

2.    در نهایت ماده TOP COAT به وسیله اسپری روی  تمامی قسمتهای آن پاشیده شده و آماده ارسال می گردد. لازم به توضیح است که عملیات رنگ کاری به عنوان عملیات تکمیلی ترمووود بوده و انجام  دادن کلیه مراحل فوق در تمامی وجوه چوب الزامی می باشد.

 میزان اشعه UV متأثر از عوامل ذیل می باشد:

میزان نور خورشید: میزان اشعه UV متأثر از زمان روز و سال می باشد. میزان اشعه UV در حدود ظهر (در طول شبانه روز) و در فصل تابستان بیشترین مقدار می¬باشد.

عرض جغرافیایی: با نزدیکی به خط استوا میزان اشعهUV افزایش می یابد.

میزان ابرناکی: با کاهش میزان ابرناکی اشعه UV افزایش می یابد هر چند با وجود ابری بودن آسمان امکان بالا بودن میزان اشعه UV وجود دارد.

ارتفاع: با افزایش ارتفاع در سطح زمین و با رقیق شدن هوا میزان اشعه UV افزایش می یابد، بطوریکه هر 1000 متر ارتفاع میزان اشعه UV بین 10 تا 12 درصد افزایش می یابد.

ازن: ازن باعث جذب اشعه UV می گردد که میزان آن در طول سال و در ساعات شبانه روز متغیر می باشد.

انعکاس در سطح زمین: انواع مختلف پوشش سطح زمین میزان متفاوتی از اشعه UV را منعکس می کند.

بطور مثال پوشش برف تا 80 درصد، شن ساحلی خشک 15 درصد و سطح آب دریا 25 درصد، اشعه UV را منعکس می کنند.

رنگ‎های مخصوص چوب در محیط بیرونی (ترموود):

این رنگ‎ها در دو نوع پایه آب و پایه روغن تولید می‎شوند که هریک به شرح زیر می‎باشند:

رنگ‎های پایه آب:

رنگ های پایه ی آب ،جذبی بوده و تنوع آن قدرت انتخاب مشتری را افزایش می دهد. همچنین سرعت خشک شدن آن باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد.

این رنگ‎ها در در 20 طیف رنگی تولید می‎شوند که همگی آنها با توجه به پایه آب بودن، به عمق 2 تا 3 میلیمتر به سطح ترمووود نفوذ کرده و ضمناً هیچگونه لایه‎ای تشکیل نمی‎دهند که این امر مانع از پوسته شدن رنگ به مرور زن=مان در مقابل UV آفتاب می‎شود محل مصرف رنگ‎های پایه آب معمولاً برای چوب‎های دکوراتیو و نمای ساختمان و همچنین سازه‎های چوبی می‎باشد.

رنگ‎‎های پایه روغن:

رنگ های پایه ی روغنی شفافیت بیشتری به چوب می دهند و ظاهری درخشان تر دارند.

این رنگ‎ها به صورت بی رنگ تولید شده و معمولاً برای کف محوطه‎های باز و یا سخت چوب‎ها به کار می‎روند و همچنین امکان استفاده با رنگ‎های پایه آب و ایجاد تنوع رنگی را نیز دارا می‎باشند. و البته این رنگ‎ها مقاوم در برابر UV آفتاب بوده و ضمناً در مقابل کلیه شرایط جوی مقاوم می‎باشند و همچنین  این رنگهای روغنی به گونه‎ای تولید می‎شوند که نقش و نگار چوب را از بین نبرده و تنها به صورت یه رنگ روی نقش زیبای ترموود قرار می‎گیرند.

مراحل رنگ کاری:

رنگ کاری چوب‎های ترموود در چهار مرحله به شکل زیر و با فواصل 24 ساعته انجام می‎شوند که پس از انجام تمامی مراحل زیر، می‎توان اطمینان حاصل نمود که ترموود در مقابل UV آفتاب نیز مقاوم شده است:

1- در مرحله اول ترمود در حوضچه‎هایی که در آن ماده BASE قرار دارد قوطه ور شده و تمامی منافذ بسته می شود و سپس جهت خشک شدن در محلی مناسب به مدت 24 ساعت قرار می‎گیرند.

2- سپس ترموود با ماده رنگی که با سلیقه مشتری از بین طیف رنگی انتخاب شده است با وسیله براس و تمامی وجوه رنگ کاری می‎شود و برای خشک شدن به محلی مناسب به مدت 24 ساعت منتقل می‎شود

3- پس از مدت 24 ساعت یک بار دیگر ترموود با ماده رنگی کاری می‎شود و به مدت 24 ساعت جهت خشک شدن در محل مناسب قرار می‎گیرد.

4- در نهایت ماده TOP COAT به وسیله اسپری روی آن پاشیده می‎شود. مرحله تاپ کات مرحله ضد uv رنگ کاری می باشد که مایع تاپ کات روی چوب اسپری می شود و برای فضای خارجی ساختمان ،مقاوم می شود.

و پس از خشک شدن، ترموود بسته بندی شده و آماده ارسال می‎باشد.

توضیح اینکه عملیات رنگی کاری به عنوان عملیات تکمیلی ترموود بوده و انجام کلیه مراحل فوق در تمامی وجوه چوب الزامی می‎باشد.

فرآیند آماده سازی ترمووود (ترموود)

در انجام فرایند ترمووود و تبدیل چوب عادی به ترمووود (ترموود) حرارت یکی از مهم ترین عوامل حساب میشود. حرارت دادن به چوب عموما در طی سه فاز با انجام عملیات مختلف صورت میپذیرد. که به واسطه آن میکروبها، قارچ های درون چوب از بین میروند. و شیره و صمغ موجود در چوب خشک میشود. و چوب عادی تبدیل به ترمووود (ترموود) میشود.

تبدیل چوب عادی یا چوب خام به ترمووود:

درابتدا 3 تعریفی که در مورد چوب لازم هست را،توضیح میدهیم:

تعریف گیاه شناسی:

چوب عبارت است از مجموعه ای از بافت های ثانویه لینین شده گیاهان آوندی که در بین مغز و ساقه و ریشه و شاخه ها قرار می گیرد

تعریف تجاری:

چوب عبارت است از قسمت های داخلی ساقه و ریشه و شاخه درختان و درختچه ها که قابل تبدیل برای استفاده در مصارف گوناگون می باشد.و می توان با کار کردن بر روی آن به ارزش و مرغوبیت آن افزود.

.تعریف صنعتی:

n چوب عبارت است از ماده ای جامد و متخلخل فیبری شکل که دارای ساختمان سازمان یافته ای است و از هر طرف نایکسان و ناهمگن است.

چوب خام دارای یکسری پیوند های مولکولی داخلی می باشد. که به واسطه آن آب به داخل بافت های چوب نفوذ می

تاثیر رطوبت در چوب:

n سه نوع رطوبت داریم:

n 1)آب بنیادی:که در ساختار مولکولی چوب است .

n 2)آب آغشتگی:صفر درصد تا30%است از مهمترین رطوبت ها در چوب

n 3)آب ازاد:30%تا حداکثر 200%می باشد یعنی هر چوب کاملا خشک تا 2 برابر وزن خودش آب جذب می کند.بنابراین چوب به عنوان ماده ای متخلخل و اسفنجی با محیط خود در تبادل رطوبتی است.

 با نفوذ آب به داخل بافت های چوب ،رطوبت،برای مدت های بسیاری درون چوب باقی میماند. که این آب  و رطوبت،با حرارت دادن به حد بسیار زیادی کاهش می یابد. و چوب تقریبا خشک میشود.بعد از این کار اگر چوب با آب هم در تماس باشد، به خاطر تغییرات شیمیایی که در فرایند ترمووود در چوب ایجاد شده است. آب به صورت سطحی روی چوب باقی میماند. و به سرعت هم تبخیر میشود. .

یکی از مهمترین گرفتاریهای صنعت چوب ،بخصوص ترمووود ، جلوگیری از این تبادل رطوبتی است.زیرا موجب دفرم شدن و کج شدن محصولات چوبی می باشد.

شایان ذکر است در طی فرایند ترمووود و تبدیل چوب به ترمووود (ترموود) هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمیشود. در ادامه مراحل انجام فرایند ترموود رو به تفصیل در سه فاز جداگانه شرح داده شده است.

فاز 1: افزایش دما و خشک کردن چوب در دمای بالا

خشک کردن چوب در کوره امری ضروری برای تولید ترمووود است. پروسه خشک کردن چوب  و تولید ترمووود در نواحی و مناطقی استفاده می‌شود که خشک کردن الوار در هوای آزاد عملی نیست؛ مانند نواحی حاره ای  و مناطقی که میزان رطوبت هوا زیاد است.

خشک کردن  چوب در کوره، و پروسه ی ترمووود،یک روش صنعتی  و استاندارد است و محصولی پایدارتر با محتوای معینی از رطوبت برجای می‌گذارد.

چوبی که در کوره خشک شده، آب و رطوبتِ کمتری دارد؛ در نتیجه در معرض باران و تگرگ و دیگر عوامل طبیعی  ،که قرار بگیرد کمتر تغییر می‌کند.مانند عرشه کشتی وا نواحی بیرونی ساختمان .و اگر در این موارد،ازچوب خشک نشده استفاده کنید در اثر رطوبت ترک می‌خورد؛ تاب برمی‌دارد و آب می‌رود.

فرایند ترمووود:

در مرحله اولیه فرایند ترمووود (ترموود) ، از حرارت در کنار بخار آب استفاده می شود. بخار آب موجب ممانعت از ترک خوردن چوب هنگام حرارت دادن خواهد شد. و همچنین از بروز واکنش‌های شیمیایی درون چوب جلوگیری می کند. در فاز اول ترمووود (ترموود) دمای چوب با کمک گرما و بخار آب در کوره ی حدود 100 درجه سانتی گراد به سرعت افزایش پیدا می کند. و بعد از آن به مرور و یکنواخت بر دما افزوده می شود. تا به 130 درجه سانتی گراد برسد. در این فاز سعی می شود تا میزان رطوبت چوب به حدود صفر کاهش یابد.

فاز 2: حرارت‌دهی

چوب با دمای بالا طی فاز اول فرایند ترمووود (ترموود) خشک میشود. در فاز دوم باز هم افزایش دمای کوره تا 225-180 درجه سانتی گراد ادامه پیدا می کند. که بخار آب از آتش گرفتن چوب ممانعت می کند. پس از رسیدن چوب به دمای مورد نظر، بسته به کاربرد نهایی ترمووود به مدت 3-2 ساعت در این دما باقی می ماند.

فاز 3: رطوبت‌دهی و خنک کردن

در فاز آخر این فرایند، دمای چوب ترمو با پاشیدن آب به روی آن تقلیل می یابد. سپس با کاهش دمای چوب به 90-8 درجه سانتی گراد مجددا با کمک رطوبت دهی، رطوبت مناسب حدود 7-4 درصد دوباره به چوب بازگردانده می شود.

از بین رفتن میکروبها  و قارچ ها وخروج صمغ در فرآیند ترمووود:

در مرحله  ی حرارت دادن چوب ، دمای بالای اعمال شده به آن، موجب شکست سلولزی و تجزیه اسید و خروج صمغ و رزین چوب شده تا محیط رشد قارچ و حشرات و ریز ارگانیسم ها از بین برود.

وجودِ بخار آب در این مرحله، باعث ممانعت از آتش گرفتن چوب در پروسه تغییرات حرارتی می باشد..

به دلیل کاهش شدید رطوبت و صمغ موجود در آن، چوب فن آوری شده ترمووود سبک تر شده و نصب آن راحت تر و فشار بر روی سطح زیرین کمتر است.

استانداردهای ترمووود:

استفاده از ترمو وود در نمای ساختمان به دلیل سبکی و زیبایی و عایق بودن ,

نقش بسیار مهمی در امر سبک سازی  و استاندارد ساختمان را دارد.

چوب ترمووود  دارای استانداردهای متفاوت از یکدیگر می باشد.

درختان کاج و همچنین

چوبهای جنگل  های کشور  فنلاند به دلیل تراکم بیشترآوندی ، که نسبت به چوبهای جنگلی کشورهای دیگر  دارند،

کیفیت بالاتر و بهتر، و همچنین استاندارِقویتری نسبت به چوبهای جنگلهای سایر مناطق دنیا ،برای تولید چوب ترموود را دارند.

ترمووود تولید شده از این چوبها دارای کیفیت بالاتری برای استفاده جهت نمای ساختمان و استفاده در فضای  باز و همچنان برای مناطق رطوبتی  می باشند.

به دلیل قطبی بودن کشور فنلانددر صنعت چوب ترمووود و همچنین رشد دو ماهه در طول سال در جنگل های فنلاند درختان جنگلی ناچارند که در دو ماه رشد کافی داشته باشند و ناگزیرند از رشد طولی و کاملآ مستقیم . که همین امر باعث کیفیت برتر چوبهای جنگلی فنلاند جهت ترمو شدن می باشد.توجه و دقت به استاندارد ترمووود نیز در کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیر  مهم وبه سزایی دارد.

این استاندارد شامل میزان دمای وارد شده به چوب ترموود،

روند افزایش و کاهش دما و طول مدت دما دهی می باشد.

پرکاربردترین نوع چوب مورد استفاده در فرایند تولید ترموود، چوب زبان گنجشک و کاج است. چوب زبان گنجشک اصلاح شده به رنگ شکلاتی تیره و چوب کاج اصلاح شده به رنگ عسل است. اگر در فرایند تولید ترمووود،از مواد محافظ لازم استفاده نکنیم، چوب  اصلاح شده وحرارت دیده ،در ضمن قرار گرفتن در معرض نور خورشید تغییر رنگ می دهد و مثل چوب اصلاح نشده، به رنگ نقره ای خاکستری در خواهد آمد.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
خرید لپ تاپ ، خرید ربات تبدیل شونده ، خرید ماشین کنترلی ، خرید ماشین کنترلی الکتریکی ارزان ، خرید اسکوتر برقی ، بهترین اسکوتر برقی جهان ، بهترین برند اسکوتر برقی ، بهترین مارک اسکوتر برقی ، آموزش اسکوتر برقی ، آموزش اسکوتر برقی فارسی ، اسباب بازی تبدیل شونده ، اسکوتر برقی دسته دار ، انواع کواد کوپتر ، خرید کواد کوپتر ، خرید کوادکوپتر ، راهنمای خرید اسکوتر ، ربات ماشین شو ، سرعت اسکوتر برقی ، فروش اسکوتر برقی ، فروش کواد کوپتر ، قیمت ربات تبدیل شونده ، قیمت ماشین تبدیل شونده ، قیمت ماشین کنترلی اسباب بازی ، مارک های اسکوتر برقی ، فروش کوادکوپتر ، ماشین کنترلی ارزان ، ماشین کنترلی حرفه ای ارزان ، کواد کوپتر ، کواد کوپتر ارزان ، کواد کوپتر بدون دوربین ، کواد کوپتر تلو ، کواد کوپتر دوربین دار ، کوادکوپتر حرفه ای ، ماشین کنترلی ، دوربین مدار بسته مینیاتوری ، دوربین مدار بسته وایرلس ، انواع ماشین کنترلی ، انواع اسکوتر برقی ، اسکوتر برقی ، اجزای دوربین مدار بسته ، انواع دوربین مدار بسته مخفی ، دوربین وایرلس ، رفع مشکل دوربین ، دوربین تحت شبکه ، دوربین جاسوسی ارزان ، دوربین مخفی کوچک ، دوربین مدار بسته بولت ، دوربین مدار بسته بی سیم ، دوربین مدار بسته مخفی کوچک ، قیمت دوربین مدار بسته ، قیمت دوربین مدار بسته بیسیم ، مزایا و معایب دوربین بی سیم ، منوی تنظیمات OSD دوربین مدار بسته ، نصب دوربین تحت شبکه ، کیفیت تصویر دوربین مدار بسته ، دوربین مدار بسته بیسیم ، دوربین مدار بسته پانوراما ، دوربین مدار بسته تحت شبکه ، دوربین مدار بسته چشم ماهی ، دوربین مدار بسته صنعتی ، دوربین مدار بسته مخفی دید در شب ، دوربین مدار بسته ، دوربین مدار بسته BOX ، دوربین مدار بسته fish eye ، دوربین مدار بسته اسپید دام ، دستگاه دوربین مدار بسته ، دستگاه ضبط تصاویر دوربین مدار بسته آنالوگ DVR ، دستگاه ضبط تصویر XVR ، دستگاه ضبط تصویر مشترک ، دستگاه ضبط تصویر هیبرید ، دوربین مخفی ارزان ، دوربین مدار بسته BOX ، دوربین مدار بسته AHD ، دوربین مدار بسته Bullet ، دوربین مدار بسته اسپید دام ، دوربین مدار بسته دیجیتال ، دوربین مدار بسته لوله ای شکل ، دوربین مدار بسته مخفی دید در شب ، دوربین مداربسته وایرلس ، دوربین های جاسوسی ، دوربین وای فای ، دی وی آر ، دوربین صنعتی ، فروش دوربین مدار بسته ، سوکت شبکه ، DVR ، NVR برای دوربین آی پی ، NVR دوربین تحت شبکه, ، خرید دوربین مدار بسته مخفی ، هارد اکسترنال ، ویدئوپروژکتور ، هارد ، معرفی ویدئوپروژکتور ، معرفی دستگاه تصفیه هوا ، معرفی دیتاشو ، حافظه خارجی ، تصفیه هوا ، انواع دیتاشو ، انواع هارد اکسترنال ، انواع ویدئو پروژکتور ، دستگاه تصفیه هوا ، دوربین مداربسته ، دیتا شو ، دیتاشو ، دیتاشو سه بعدی ، ذخیره سازNAS ، ذخیره کننده NAS ، رپورتاژ میهن مارکت ، رنگ های ترمووود ، ریکاوری ، ریکاوری سرورNAS ، ریکاوری فلش ، ریکاوری هارد اکسترنال ، ریکاوری هارد دوربین مداربسته ، سیستم تصفیه هوا ، فتوکپی ، سرور ، فروش کواد کوپتر فروش کوادکوپتر ، ماساژور ، ماساژور برقی ، ماشین کنترلی ، قیمت هد هارد اکسترنال ، لپ تاپ ، لپتاپ ، دوربین آنالوگ ، دستگاه فتوکپی ، درمان خستگی با ماساژور ، دستگاه NAS ، دستگاه ذخیره سازی ، دوربین دیجیتال ، انواع موس گیمینگ ، انواع لپ تاپ ، انواع ماساژور ، انواع ماشین کنترلی ، بازیابی اطلاعات ، بازیابی اطلاعات سرور ، بازیابی اطلاعات فلش ، بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال ، بازیابی فیلم دوربین مدار بسته ، بازیابی هارد اکسترنال ، بازیابی هارد دوربین مداربسته ، برترین هارد اکسترنال بازار ، VPN ، NAS چیست؟ ، استانداردهای ترمووود ، اسکوتر برقی ، انواع پرینتر ، انواع تلویزیون ، انواع چاپگر ، انواع دستگاه تصفیه هوا ، انواع دستگاه های فتوکپی ، انواع دوربین مدار بسته ، اطلاع رسانی قیمت ها ، اطلاع رسانی کالاها ، انواع VPN ، انواع اسکوتر برقی ، تعویض هد هارد ، تلویزیون OLED ، تلویزیون QLED ، تلویزیون های سامسونگ ، تهویه مطبوع ، چاپگر جوهرافشان ، چاپگر لیزری ، چوبِ ترمووود ، بهترین موس گیمینگ ها ، پرتال میهن مارکت ، پروتکل OpenVPN ، پرینتر ، پرینتر جوهرافشان ، پرینتر لیزری ، ترموود ، ترمووود ، خرید اسکوتر برقی ، خرید ماشین کنترلی ، خرید کوادکوپتر ، خرید دوربین های مدار بسته ، خرید دیتاشو ، خرید تلویزیون ، خرید دستگاه تصفیه هوا ، خرید ماساژور ، خرید هارد اکسترنال ، خرید کنسول بازی ، معرفی لپ تاپ ، معرفی موس گیمینگ ها ، معرفی میهن مارکت ، معرفی هارد اکسترنال ، معرفی ویدئو پروژکتور ، معرفی دستگاه ذخیره ساز ، معرفی دوربین های مدار بسته ، مزیت کولر ، معرفی NAS ، محصولات سامسونگ ، مرکز بازیابی اطلاعات فلش ، معرفی کنسول های بازی ، موس ، موس گیمینگ ، میهن مارکت ، نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال ، کانکشن وی پی ان ، کپی رنگی ، کپی شبکه ای ، کنسول بازی ، کنسول بازی PS4 ، کنسول بازی X-Box One ، هد هارد ، هزینه ریکاوری دوربین مداربسته ، هزینه ریکاوری فلش ، هزینه ریکاوری فلش نی نی سایت ، هوای مطبوع ، وی‌پی‌ان ، کولر آبی ، کولر آبی سلولزی هوشمند ، کولر های آبی تسمه ای ، کواد کوپتر تلو کواد کوپتر دوربین دار ،

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ